آگهي مزایده 5 واحد تجاری شهرداری جهت اجاره به مدت 2 سال
فراخوان طراحی المان شهری
میادین امام علی (ع) و شهید حاج قاسم سلیمانی
جهت دریافت اسناد فراخوان المان میدان امام علی (ع) اینجا کلیک فرمائید .
جهت دریافت اسناد فراخوان المان میدان شهید سلیمانی اینجا کلیک فرمائید .
ویژه نامه ولادت امام جعفر صادق علیه السلام
در دانشگاه تمدن ساز امام صادق (ع) افزون بر دانش هایی چون تفسیر، علوم قرآن، حدیث، فقه، اصول و معارف دینی، علوم مختلف دیگری چون ریاضی، طب، فیزیک، شیمی، ستاره شناسی، فلکیات، جانورشناسی و ده ها رشته دیگر که هر یک منشأ و سرفصلی برای گسترش این علوم بودند، تدریس می شدند. گستردگی حوزه و دانشگاه امام صادق(ع) و تمدن سازی آن حقیقتی است که دوست و دشمن به آن معترفند و کسی را یارای انکار آن نیست.
در دوران امام صادق (ع) پراکندگی و کشمکش های سیاسی میان امت اسلامی بسار گسترده شده بود؛ بزرگان به شدیدترین وجه به یکدیگر حمله می کردند و احتمال فروپاشی جامعه آن روز می رفت. امام صادق(ع) در چنین برهه ای با اهتمام در پیشرفت علوم مختلف، زمینه را برای شکوفایی علم و پایه گذاری تمدن اسلامی فراهم کردند و باعث افتخار مکتب حیات بخش اسلام شدند و امت اسلامی را به رشد تمدنی و کمال علمی رساندند.
در دانشگاه تمدن ساز امام صادق (ع) افزون بر دانش هایی چون تفسیر علوم قرآن، حدیث، فقه اصول و معارف دینی، علوم مختلف دیگری چون ریاضی، طب، فیزیک، شیمی، ستاره شناسی، فلکیات، جانورشناسی و ده ها رشته دیگر که هریک منشأ و سرفصلی برای گسترش این علوم بودند، تدریس می شدند. گستردگی حوزه و دانشگاه امام صادق(ع) و تمدن سازی آن حقیقتی است که دوست و دشمن به آن معترفند و کسی را یارای انکار آن نیست.
تمدن اسلامی طبیعتاً از منبع آموزه های دینی گرفته شده و روح معارف اسلامی تولید کننده چنین تمدنی بوده است که محدودیت زمانی و مکانی خاصی ندارد. بنابراین اگر در برهه ای تمدن اسلامی محقق شده و حتی به اوج خود رسیده و در برهه ای نزول داشته، مربوط به عملکرد مسلمین و بی لیاقتی سران آن ملل بوده است.
از ضروری ترین عوامل ایجاد یک تمدن قدرتمند و پویا، پایه های علمی قوی و محکم است. عظمت و قدرت علمی امام صادق (ع) مخالفان را نیز به اعتراف به عظمت و نقش ایشان در پیشرفت جامعه اسلامی و تمدن سازی اسلامی وا داشته است. اینک به نمونه هایی در این زمینه اشاره می شود:
تمدنی که می خواهد توسعه یابد و جهانی شود، نیازمند علم وسیع و جهانی است. حضرت صادق(ع) از این علم وسیع برخوردار بودند. در این بخش به کسانی که به وسعت علم آن حضرت که تأثیر تام در تمدن سازی اسلامی داشت، اعتراف کرده اند، اشاره می کنیم.
برای پرورش درست انسان ها و تمدن سازی، بیش از هر چیزی باید با مقتضیات زمان آشنا بود و برنامه ریزی کرد. امام صادق (ع) به خوبی از این نکته آگاه بودند. شهید مطهری در این باره می نویسد: «آن هدفی که در دورة امام حسین(ع)، شمشیر انجام می داد، در دوره امام صادق(ع) درس، کتاب، بیان و قلم انجام می دهد. شرایط زمانی امام صادق(ع) با شرایط زمانی امام حسین(ع) دوتاست. در شرایط زمانی امام حسین(ع) فقط یک یزید قلدر در مقابل اسلام است. اسلام مسئله ای ندارد جز اینکه با این قلدر روبه روست، ولی در زمان امام صادق(ع) علاوه بر قلدرها که باید با آنها مبارزه کرد و مبارزه می کردند، مهم تر از مبارزه با قلدرها، مبارزه با گروه های فکری انحرافی است.[10] در آن جو، ملحدها، زندیق ها، ماتریالیست ها و مادیین به وجود آمدند، مکتب خودشان را تشکیل دادند و آزادانه به نشر عقاید خود پرداختند. مسیحی ها آزادانه حرفشان را می زدند، صائبی ها عقاید خود را می گفتند، زردشتی ها و یهودیان نیز هر کدام، افکار و عقاید خود را بازگو می کردند. حال در چنین زمانه ای، وظیفه چه ایجاب می کند؟ آیا امام صادق(ع) می تواند بگوید من همان راهی را می روم که جدم حسین بن علی(ع) رفت؟ نه اگر امام حسین(ع) در زمان امام صادق(ع) بود، همان را عملی می کرد، یعنی شیوه پرورش خود را نشر علم، بازگویی عقاید صحیح و پرورش شاگردان قرار می داد.»[11]
مهم ترین ابزار هر تمدنی افراد ورزیده و دانشمندانی است که بر علوم مختلف مسلط باشند و دانشگاه وسیع امام صادق(ع) به خوبی چنین افرادی را تربیت کرد و تحویل جامعه آن روز داد. این امر مورد اتفاق علمای اسلام است.[12]
شاگردان محضر ایشان را چهار هزار نفر برشمرده اند. شیخ مفید می گوید: «اهل حدیث کسانی را که از امام صادق(ع) روایت نقل کرده اند، جمع آوری نموده اند و تعداد افراد ثقه [و مورد اطمینان] آنها به رغم اختلاف در نظریات و گفتار به چهار هزار نفر می رسند.»[13] شهید اول نیز تصریح کرده است که شاگردان معروف آن حضرت از اهل حجاز و شام و عراق به چهار هزار نفر می رسیدند.[14] یقیناً در هر گوشه جامعه اسلامی قدمی برای تمدن اسلامی برداشته می شد، نقش این شاگردان تعیین کننده بود.
نقش اصلی در ظهور هر تمدنی را افراد تربیت شده ایفا می کند. نامدارترین شاگردان آن حضرت در حوزه شیعی که برای چنین امری تربیت شدند عبارتند از: جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسی، حماد بن عثمان، ابان بن عثمان، هشام بن الحکم، مفضل و... که این شاگردان طبق دستور حضرت کتب بسیاری را از خود آن حضرت نقل و یا خود تألیف کرده اند.
کتاب هایی که توسط شاگردان حضرت تألیف شده اند بسیارند و تعداد آنها چهارصد بلکه بیشتر نیز گفته شده است. نویسنده کتاب «سیر حدیث در اسلام»[15] 373 تن را با ذکر تألیف و نوشته آنان ذکر کرده که از میان آنان بیست نفر کسانی اند که بیش از یک تألیف دارند.[16] هریک از این کتاب ها گوشه ای از تمدنی اسلامی را ساخته اند.
برای تمدن سازی اسلامی نمی شود فقط به تربیت شیعیان اکتفا کرد، بلکه لازم است شاگردانی از هر گروه و فرقه جذب شوند. لذا عده ای از بزرگان و پیشوایان اهل سنت از محضر علمی حضرت صادق(ع) استفاده علمی بردند و حضرت بدون هیچ تعصبی با نگاهی وسیع به تمدن سازی اسلامی به تربیت آنها پرداختند، از جمله:
و ده ها نفر دیگر از بزرگان و سرشناسان اهل سنت... .[17]
امام صادق(ع) طرفدار کتابت حدیث بودند. آن حضرت می فرمودند: «هر آنچه را که می دانی بنویس و آن را در بین برادرانت منتشر کن و موقعی که میمیری، کتاب هایت را برای فرزندانت به ارث بگذار.»[18] حضرت با تشویق شاگردان خویش به کتابت سبب شدند که چهارصد کتاب و رساله در دوره های درسی ایشان تألیف شوند. همچنین حضرت بر حفظ کتاب ها و راه اندازی کتابخانه ها، بسیار تأکید می فرمودند. همه اینها سبب شدند تا به وسیله ایشان که بزرگ ترین دانشگاه زمان خود را تأسیس کرده بودند، مهم ترین میراث فرهنگی و تمدنی در تاریخ اسلام محفوظ بماند و به دست آیندگان برسد.[19]
در همین زمینه می توان به حرکت پرشور قرن های دوم و سوم اسلامی اشاره کرد که به قول شهید مطهری تا قرن هفتم ادامه داشت. این دوران شکوهمند اسلامی که به «نهضت ترجمه» مشهور شد، چیزی نبود جز گردآوری آرای دانشمندان مختلف از اقصی نقاط جهان با فرهنگ ها و اعتقادات مختلف در کنار هم. به دنبال افزایش قلمرو و تقویت بنیه های علمی، پایه های رشد نهضت ترجمه نیز فراهم شد؛ به نحوی که دانشمندان سراسر جهان اسلام، اعم از علمای صابئی، نصرانی، یهودی، مسلمان و زرتشتی گرد هم آمدند و بعدها نظامیه بغداد را با هزاران جلد کتاب، مرکز دانش اندوزی خود قرار دادند.[20]
پی نوشت ها:
[1] تاریخ الیعقوبی، ج 3، ص 17.
[2] الامام الصادق و المذاهب الاربعه، حیدر اسد، بیروت، دارالکتب العربی، دوم 1390، ج 1، ص 53؛ تهذیب التهذیب، ج 2، ص 104؛ اعلام الهدایة، همان، ص 21.
[3] اعلام الهدایة، همان، ج 1، ص 22؛ الثقات، ج 6، ص 131.
[4] الامام الصادق و المذاهب الاربعة، همان، ج 1، ص 58؛ اعلام الهدایة، همان، ص 22.
[5] همان، ج 1، ص 23؛ مطالب السؤول، ج 2، ص 56.
[6] تذکرة الحفاظ، محمد شمس الدین ذهبی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج 1، ص 166 و مناقب ابی حنیفه، ج 1، ص 172.
[7] ابن حجر هیتمی، الصواعق المحرقه، قاهره، مکتبة القاهره، دوم، 1385 ه. ق، ص 201.
[8] الامام الصادق و المذاهب الاربعه، همان، ج 1، ص 55.
[9] اعلام الهدایه، همان، ج 1، ص 24؛ الفصول المهمه، ابن صباغ المالکی، ص 222.
[10] مطهری، مرتضی (۱۳۶۷)، سیری در سیره ائمه اطهار(ع). قم: انتشارات صدرا، ص191-192.
[11] همان، ص 192.
[12] ر. ک: شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 1، ص 18؛ تاریخ التشریع الاسلامی، ص 166.
[13] شیخ مفید، الارشاد، قم، مکتبة بصیرتی، ص 271.
[14] محمدبن مکی العاملی، ذکری الشیعه، قم، مکتبة بصیرتی، ص100.
[15] سیر حدیث در اسلام، سید احمد میرخانی، دوم، تهران، ص 204-109.
[16] همان، ص 206.
[17] اعلام الهدایه، همان، ج 1، ص 229.
[18] جعفریان، رسول (۱۳۶۹)، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(علیهم السلام). تهران، ایران: سازمان تبلیغات اسلامی، ص357.
[19] حکیمی، همان، ص135.
[20] مطهری، مرتضی (۱۳۶۷)، سیری در سیره ائمه اطهار (ع). قم: انتشارات صدرا، ص191 -192.
مراسم جشن هفته وحدت
🔷به گزارش روابط عمومی شهرداری ، همزمان با 17 ربیع الاول سالروز میلاد با سعادت و فرخنده حضرت رسول اکرم (ص) و روز اخلاق و مهرورزی و سالروز ولادت با سعادت امام جعفر صادق (ع) موسس مذهب شیعه جعفری ، مراسم جشن هفته وحدت با حضور هنرنمائی هنرمندان شهرستان با اجرای برنامه های شاد و مفرح ، اجرای نورافشانی واهدای جوایز به همت حوزه روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر قاین در محل سالن آمفی تتاتر روباز شهرداری در منطقه گردشگری برگزار شد 🟦 این جشن با شکوه که با استقبال با شکوه بیش از 3000 نفر از شهروندان و محبان و دوستداران پیامبر اکرم (ص)و امام صادق (ع) برگزار شد.
🔷رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر قاین ، شهردار ، مسئولین ادارات ،مدیران و کارکنان شهرداری نیز در جشن هفه وحدت حضور داشتند . جشن هفته وحدت با همکاری موسسه فرهنگی و هنری بزرگمهر اجرا و به روی صحنه آمد.
ویژه نامه محمد صلی الله علیه و آله پیامبر صلح و دوستی
تو را با بوی عطر، با مهربانی، تو را با لبخند شراکت شادی ها شناختیم. سایه بان حمایت تو را هرگز هیچ خسته ای کم نیاورد و در انزوای غربت هیچ تنهایی، پس از بردن نام تو بی نصیب از شوق نماند. تو آمده بودی تا سلام کردن را حتی به کبوتران بیاموزی. بیشتر از باران برای تشنگی ها حقیقت داشتی.
یکی از ویژگیهای رسول گرامی اسلام، رحمت عام و فراگیر آن گرامی نسبت به تمام اهل عالم است. ولادت پیامبر صلی الله علیه و آله درخشش نور رحمت و محبّت بر سر تا سر گیتی بود. خدای تعالی از مادری همانند حضرت آمنه علیهاالسلام بزرگ ترین ارمغان بشریت و مظهر عطوفت و رحمت را به انسانهای خسته از خشونت و کینه و عداوتهای شیطانی تقدیم داشت.
خدای عالمیان در مورد پیامبرش فرمود: «وَما أرْسَلْناکَ إلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ»؛ «و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.»
و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «إنَّما بُعِثْتُ رَحْمَةً؛ من برای رحمت مبعوث شده ام.»
به راستی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جلوه بارز زیباترین صفات الهی از جمله رحمت، محبت، شفقت، مودّت، رأفت و عطوفت است.
سامانه ارتباط مردمی : 137
سامانه پیامک شهرداري : 30005947
تلفن شهرداری مرکز: 3-05632566201
فکس : 05632566204 -05632566065
تلفن روابط عمومی : 0563256221
فکس روابط عمومی : 05632566221
پست الکترونیک : ghayencity@gmail.com
آدرس : قاین -بلوار سیمان شهر - نبش بلوار آزادگان - شهرداری قاین